Sprungnavigation

  1. Zur Volltextsuche springen
  2. Zum Inhalt springen
  3. Zur Hauptnavigation springen
  4. Zur Servicenavigation springen
Never Stop Growing Slogan
Seite: https://www.hochschule-ruhr-west.de//forschung/forschung-in-den-instituten/wirtschaftsinstitut/beschaeftigte/prof-dr-simone-roth/
Datum: 27.06.2022, 20:13Uhr

Prof. Dr. Simone Roth

Expertin für angewandte Markenführung, interkulturelle Kommunikation und Social Media

Prof.‘in Dr. Simone Roth wurde im Oktober 2018 an die Hochschule Ruhr West berufen und vertritt das Lehrgebiet A-BWL, insb. Marketing und internationales Marketing. Sie ist außerdem Beauftragte für Internationalisierung des Wirtschaftsinstituts der Hochschule Ruhr West.

Davor war sie für vier Jahre Professorin für International Marketing an der brand university, Hochschule für Design und Kommunikation (Hamburg) und hatte dort die Funktion der Studiengangsleitung für den Masterstudiengang International Brand Management inne. Darüber hinaus war sie für dreieinhalb Jahre die Vizepräsidentin der Hochschule.

Ihre Berufserfahrung gründet sich auf eine zehnjährige Tätigkeit als leitende Führungskraft in verschiedenen Führungspositionen bei Henkel Beauty Care im internationalen Marketing, dem nationalen Marketing, dem Vertrieb und als Direktorin des Vorstandsbüros für Beauty Care (Düsseldorf). Davor arbeitete sie vier Jahre als Senior Consultant in der Markenberatung Esch. The Brand Consultants (Saarlouis).

Im Rahmen der Führungskräfte-Akademie von Henkel absolvierte sie Programme an der Thunderbird School of Global Management (Glendale Arizona, USA), der IESE Business School, University of Navarra (Barcelona, Spanien) und der Cranfield School of Management (Cranfield, England).

Sie promovierte im Bereich Markenkommunikation und befasste sich mit dem Einsatz von Sounds und Musik zur Markenbildung. Sie beendete das Studium der Wirtschaftswissenschaften als Diplomkauffrau in der Justus-Liebig-Universität (Gießen) mit den Schwerpunkten Marketing, Statistik und Personal.

Simone Roth ist Alumna der ‚Business Women School‘ der Bertelsmann Stiftung zur Förderung von Frauen in Führungspositionen.

 

Ihr Profil bei ORCID finden Sie hier.

Prof. Dr. Simone Roth
Lehrgebiete: Marketing und Internationales Marketing

Wirtschaftsinstitut
Duisburger Str. 100, 45479 Mülheim an der Ruhr
Gebäude 03

Telefon: +49 208 882 54-380
Fax: +49 208 882 54-384

Simone.Roth hs-ruhrwest "«@&.de

Arbeits- und Forschungsschwerpunkte sowie Lehrveranstaltungen

  • Lehrveranstaltungen: Lehre in den Bachelor- und Masterstudiengängen für die englischsprachige Module Marketing, Social Media Marketing sowie Consumer Behavior und International Marketing sowie an der European Business School in Östrich-Winkel ‚Applied Communication Management‘
  • Forschungsschwerpunkte: Angewandte Markenführung, interkulturelle Kommunikatition und Social Media Marketing

Wichtige/ausgewählte Publikationen

  • Roth, S. (2021): Die Bedeutung der Akustik, Markenartikel, Vol. 8/2021, pp. 100-102.
  • Roth, S.; Nazemian, N. (2019): Brand Citizenship wertebasiert, generationsgemäß und pragmatisch aufbauen, in Esch. F.-R.; Tomczak, T.; Kernstock, J.; Langner, T., Redler, J., Corporate Brand Management, Gabler Verlag, Wiesbaden, pp. 357-379.
  • Esch, F.-R.; Roth, S. (2019): Multi-Marken-Systeme führen, in Esch. F-R.; Tomczak, T.; Kernstock, J.; Langner, T., Redler, J., Corporate Brand Management, Gabler Verlag, Wiesbaden, pp. 221-240.
  • Roth, S.; Esch, F.-R. (2017): „Aufbau und Pflege von Marken durch klassische Kommunikation", in: Esch, F.-R. (Hrsg.): Moderne Markenführung, 5. Aufl., Gabler Verlag, Wiesbaden.

Gremientätigkeit / Mitgliedschaften

  • Im September 2021 war sie als Reviewerin des Markentages tätig.
  • Seit März 2016 ist sie Jury für den German Brand Award, verliehen durch den Rat für Formgebung Deutschlands (German Design Council).

You can find the English version of the text below.

Expert for applied brand leadership, intercultural communication and social media

Prof. Dr. Simone Roth was recruited to the Ruhr West University of Applied Sciences in October 2018 and represents the teaching area general business economics, esp. marketing and international marketing. She is also the representative for internationalization of the Economic Institute of the Ruhr West University of Applied Sciences. 

Prior to that, she was Professor of International Marketing at the brand university, University of Applied Sciences for Design and Communication (Hamburg) for four years, where she was head of the master's program in International Brand Management. In addition, she was the vice president of the university for three and a half years.

Her professional experience is based on ten years as a senior executive in various management positions at Henkel Beauty Care in international marketing, national marketing, sales and as director of the Beauty Care executive office (Düsseldorf). She previously worked for four years as a senior consultant at the brand consultancy Esch. The Brand Consultants (Saarlouis).

As part of Henkel's Leadership Academy, she completed programs at Thunderbird School of Global Management (Glendale Arizona, USA), IESE Business School, University of Navarra (Barcelona, Spain) and Cranfield School of Management (Cranfield, England). 

She received her PhD in brand communication, focusing on the use of sounds and music for branding. She graduated from the Justus Liebig University (Giessen, Germany) with a degree in business administration, majoring in marketing, statistics and human resources.

Simone Roth is an alumna of the Bertelsmann Foundation's 'Business Women School' for the promotion of women in leadership positions.

 

You can find her profile at ORCID here

Research and Teaching Focus

  • Teaching: Lectures in the Bachelor and Master programs for the English language modules Marketing, Social Media Marketing as well as Consumer Behavior and International Marketing and at the European Business School in Östrich-Winkel 'Applied Communication Management'.
  • Research focus: applied brand management, intercultural communication and social media marketing

Important/Selected Publications

  • Roth, S. and Nazemian, N. (2019), “Brand Citizenship wertebasiert, generationsgemäß und pragmatisch aufbauen”, in Corporate Brand Management, Springer Gabler, Wiesbaden, pp. 357–379.

Memberships / Boards and Commitees

  • In September 2021, she served as a reviewer for the German Brand Day.
  • Since March 2016, she has been a jury member for the German Brand Award, presented by the German Design Council.